Apr 15, 2009

Tokyo Trip 28/03/2009

Seperti yg telah aku janjikan, alhamdulillah berjaya gak update blog berkenaan penjelajahan aku ke bumi matahari terbit ini (utk hari yg pertama dulu ye:p). Walaupun utk yg kali ke dua, kali ini perjalanan kami hanya bertumpu pada bandar paling sibuk dan termahal didunia... Tokyo, Japan.

*Maaf ye, sekian lama baru dpt update. Celcom broadband kt umah sesungguhnya mcm hampeh. Huhu, hampir2 aku berputus asa dibuatnya. *

28 Mac 2009 - Sabtu

Sekali lagi aku menjejakkan kaki di bumi Japan. Pilot bgtau suhu is around 10 darjah celcius. Alah 10 jek.... 10 JEK!!!!... sejuk tuuuuuuuuuuuuuu. Alhamdulilllah kali ini aku betul2 bersedia mnghadapi kesejukan di Jepun. Ahaks.

As always, imigresen sentiasa penuh dengan manusia tak kira bangsa. Kami berjaya melepasi imigresen dan kastam dengan lancar. Alhamdulillah, syukur tuhan.:)




Sesambil menunggu train skyliner, snap skejap photo. Walaupun kami sepatah haram tak reti ckp dan baca bahasa jepun, penunjuk dalam bahasa inggeris ada di mana-mana. Insyaallah, tak sesat nya la, kecuali tersilap baca peta atau penunjuk peta tuh salah bg direction. Hehe. Perjalanan dari narita terminal ke ueno mengambil masa dalam sejam. So kami zzzzzzzzzzz sepanjang jalan ;p

Sesampai di Ueno Station kami terus menuju ke Hotel. Alhamdulillah, hotel dekat jek ngan station, dalam 10 minit jalan kaki la. Sesampai hotel terus simpan beg, tak leh nk checkin lagi coz pukul 3 baru bleh checkin. So ktorang pun kuar la explore area ueno station.


Ini la Ueno Station. Gambar di luar bangunan. Actually aku berdiri di atas jenjantas. Nampak mcm lengang je kan. Mana manusia2 lain??


Haa ini pemandangan dibawah jejantas. Baru la nmpak manusia2 sekalian:D. Can you see the crowd?? Diorang menuju ke mana tu?


Masing2 menuju ke Ueno Park!!! Yep, Ueno park mmg dekat jek ngan Ueno station. Pergh gila gaban ramai. Wahhh sakura2, kita jumpa lagi tahun ini. Hihihi, seronoknyerrr :D



Nampak manusia2 sedang hanami (piknik sambil menghayati sakura). Hehe ramai gila. Parking semua penuh. Oh ye bukan parking kereta, parking dibawah pokok sakura tu. :D



Tak kira tua atau muda, masing2 punya cara tersendiri menghayati hanami.



Gila ramai kan? Masing2 siap book tau port tuh. Camne diorang book, wallahuaklam.


Nampak sign kt atas tuh? Yep, mcm2 ada kt ueno park ni. antaranya, Zoo, muzium, park, temple and so on (sbb tak sure apa lg ada kt situ.. hahahaha)


Huhu.. muka aku berkerut sbb.. tak ready.. silau.. letih berjalan.. sejuk.. lapar!! hahahaha..


pakcik dan makcik sedang berpiknik.



pink sakura!!! yaayyyyyy!!! :D



spring flower.... apa ek nama bunge ni??


white sakura!!



huhu.. aku suka kombinasi kaler bunga nih.. rasa fresh jek.


Oh aku bukan close up muka mamat jepun tu yek... aku close up kat makanan yg dia jual itu. cuba teka apa dia?? hehehe... Ia adalah... PISANG! yep pisang yaang telah dicelup ngan coklat n tenusu strawbery kot. mcm best jek kan. harga dlm Y300/Y400. Aku tak try pun, tp mcm menarik la kan. Agak2 jual kt pasar malam laku tak?? hehe

Disebabkan lapar, ktorang lepak2 sambil makan jagung rebus. Hohoho sedap! (sebab kebulur hahahhaha :)) ) Sesambil makan aku pandang la kiri dan kanan, ala2 menghayati pemandangan la (iye la tuh, orang ramai lalu lalang tu ada la :)) ). Aku perasan semua org perhatikan ktorang (atau mungkin perasaan ktorang je kot.. hihi). Tetiba aku terpandang sepasang couple auntie dan uncle japan nih, auntie tu plak tgh memandang aku, aku pun senyum je la kan. Dia balas senyum sambil angkat thumb up kt aku. Aku angguk2 je la sambil tersenyum balik kat dia.

Sesungguhnya aku tak tau apa maksud auntie tu, maybe dia kata "bagus2, selalula makan jagung! elok utk kesihatan" or maybe dia kagum sbb nmpak ktorang berdua jek yg bertudung kt situ!! Haah, aku ada gak terserempak muka2 melayu kat sana. Tapi dari kejauhan je la. Tak sempat nk tegur dah hilang. Hehe. Yang rajin menegur ktorang cumanya orang indonesia. Masing2 ingat kami dari indonesia, "oh tidak.. kami dari malaysia. Datang sini liburan saja." Ada kawan jepun dia nk ckp indonesia juga, tapi maaf aku tak faham satu butir pun apa dia ckp. hihi.


Antara lorong jalan yg terdapat berdekatan dengan Hotel kami. Nice kan?? Agak sempit, tapi bas dan lori bleh lalu tau. Tak jem langsung. Kagum2.

Setelah penat melangkah, kami balik ke Hotel. Alhamdulillah, biar pun hotel tersebut bertaraf 3 bintang tapi segala-galanya mmg memuaskan. Sewaktu menunggu bilik disiapkan (tunggu kat lobby), aku nampak ramai jek tourist kuar masuk bertanyakan bilik kosong. Malangnya bilik sudah penuh (nasib la ktorang dh book 3 bulan awal). Walaupun penuh, diorang cuba usahakan tourist tuh dptkan bilik juga dengan telefon hotel2 yg terdekat. Siap tolong bawakan diorang ke hotel tu sekali tau!!(byk hotel2 kt situ). Tengok, betapa bagusnya org jepun nih. Hehe. Cuba kalau kat malaysia, harammmmm diorang nk tlg carikan. Carik sendiri ada la kan kan. Hehe.

So itu je la kot yg berlaku pada hari pertama. Bila dh dapat bilik, ktorang solat dan makan. Lepas tu.... zzzzzzzzzzz... Haahahaha.. Pegi jepun asyik zzzzzz je.. apa kejadah oiiiii.. Jawapan: peduli apa aku.. free and easy la katakan:p hahahaha

Next... second day (2 be continue...)







No comments: