Nov 5, 2008

A Tribute to Karipap!!

 

hahahahaha.. ok this is weird.. i know.

why karipap?

2 hari yg lepas, telah berlakunya satu usaha yang sangat2 mengagumkan bagi diriku dan juga hausmate ku. why?

coz ktorang decide utk buat karipap. iye... karipap.. dengan nama lain epuk-epuk. ok aku pasti ramai tak tau karipap is equal to epuk-epuk. aku rasa nama jawa dia kot. sbb kecik2 aku pangge kuih ni epuk-epuk. dan iye.. aku nih anak jawa. only that tak reti jek ckp jawa.hihi )

 


ok berbalik pada persoalan asal. why karipap?

1. sbb byk kentang kt umah tu, aku tapau dr umah kg yg mana terdapat sekotak kentang (tak ingat brape kilo) yang adik aku telah beli khas utk open house. kononnya nk buat begedil utk hidangan soto. malangnya kentang2 tersebut tidak tersentuh kerana masing2 telah sibuk menguruskan emak yg perlu masuk ke hospital.

2. mmg aku dh lama nk masterkan diriku utk buat karipap nih. 1st attempt masa puasa lepas. inti jadi.. tp malangnya doh tak menjadi. so jd apa entah aku pun tak pasti. tapi aku layan mkn gak maklum la takde backup plan lain selain karipap yg tak menjadi itu. layannnn je la karipap tak menjadi tu sorang2 ( hausmet tarak masa tu balik kg.. nasib la dia takde.. mau jenuh kena kutuk sepanjang tahun akibat karipap tak menjadi itu)

 

so kali ini, berkat 2 kepala utk membuat karipap diharapkan menjadi la hendaknya. so L ditugaskan wat inti dia. bab tu no hal la. member dh terer masak kari. superb je la rasa inti dia. so aku kena wat doh. so aku ikut je la seperti yg diberitahu oleh L. masuk minyak n marjerin yg telah dipanaskan.. so aku masukkan. masukkan air.. so aku masukkan.. uli.. uli.. uli... dan terus uli.... okay... melekit2 beb!!!.. (mcm doh yg tak menjadi jek nih. huhuhuhuhu )

 

takpe2.. try lipat n kelim. dan goreng.. hahahhahahaha hodoh tahap gaban siot! :)) 1st attempt is hancur! serius hancur!! tapi ktorang mkn gak. maklum la takde backup mknan lain selain karipap tak menjadi ituh. ekekkekekkke.

 

the next day, aku buat research utk kaji awat doh aku jd mcm tuh. siap buat research tuh. kekekekekek :)). (yes, aku mmg kureng dr segi masak memasak ini. but still we learn from mistake right? ). so this time, dengan penuh semangat aku smpai umah dan terus capai tepung yg tertinggal. kali ini aku guna skit jek tepung (actually mmg tinggal skit je pun tepung tuh. hehe). panaskan minyak n marjerin. then masukkan dlm tepung and uli.. uli.. uli.. pastu masukkan air sedikit demi sedikit. and yezaaaaaaa.. dia tak melekat!!!.. ok2 jgn over confiden sgt. next L pun smpai umah dan panaskan inti semalam. lepas nipiskan doh tu, L pun lipat n kelim karipap. wow! cun beb. ada rupe karipap. :)). opps again jgn confiden sgt. kena goreng dulu apa jadi. dengan api yg perlahan karipap itu pun digoreng. yess... masih berupa karipap!! positif positif.. but still jgn over confiden lagi beb. how about the taste!?? ok part nih yg paling gabra sekali. dengan kurang kesabaran, karipap yg baru lepas digoreng tu kami cuba juga nk mkn. ye... mmg panas.... so sejukkan sekejap. then mkn... mmmmmm....mmmmmm... mmmmmmm... alhamdulillah.. mmg rasa karipap! not bad plak tuh. bravo2! hahahhahahahhaha.. tahniah utk diri sendiri. hihihiiihh.. bangga2!

 

bangga diatas diri kami yang telah berjaya buat karipap!!! hahahahhahahha. i dont care watever u say.. buat karipap pun nk hebahkan satu dunia. pedulik hape aku. but still this is a very good memory for me n myhausmet. aku takkan lupekan sampai bile2!! thanks for my dear hausmet, L for her good effort making this come true. eceh. hahahaha. (hanya aku n myhausmet aku saja yg tahu... wink wink ^-^).

No comments: