Jan 24, 2008

Ayat-ayat Cinta


Habiburrahman El Shirazy



aku baru jek abihkan baca buku cerita Ayat-ayat Cinta tulisan Habiburrahman El Shirazy cuti semalam. aku rasa novel ni dh lama dlm pasaran coz yg aku beli ni dh diulang cetak utk kali yg ke 5!!.. subhanallah... rasa mcm aku dh ketinggalan zaman la plak. huhu. novel asal drpd bahasa indonesia, tp yg aku beli nih dh dibuat dlm edisi melayu.


hmmm camne aku nk rumuskan dlm satu perkataan. Indah... yep sgt2 indah.

aku rasa sekian lama aku berhenti membaca novel2 melayu. sejak aku tamat mengaji kot. sbb tiada kesempatan.. dan terlalu byk novel2 melayu di pasaran skang nih.. smpaikan aku tak terikut dek arus. terrrrrrrrrrlalu byk... kalo pegi ke rak buku novel2 melayu.. x terjangkau mana satu nk dibaca. baca sinopsis, mostly jalan cerita lebih kurang. dan ayat2 penulisan dia? adeh.. ada yg mcm lebih kurang ayat yg aku taip ni la. haha.. byk penggunaan bahasa pasar.. n simple belaka.

masa aku baca buku ini.. aku rs mcm aku betul2 berada di cairo, mesir. Cara penulis menyampaikan cerita begitu teliti bagaikan dpt merasakan aku berada disana. Ahakss.. ye la.. aku x pnah sampai lg kt sana. Tapi setelah baca buku nih.. aku rasa teringin nk g sana.

Yang paling menarik lg, camne penulis dpt mengolahkan watak fahri dlm novel ini. Seorang muslim yg berhati tulus, penuh cirri-ciri muslim sejati dan yg penting menjadi dambaan semua karektor wanita dlm novel nih.

Ops.. jgn fikir novel ayat-ayat cinta.. penuh dgn ayat2 cinta yek.. nope.. salah sama sekali. Kecintaannya adalah lebih pada agama islam. Bagaimana manis dan indahnya agama islam ini dpt mencorak kebahagiaan dlm satu hubungan yg sah. Bila baca saat-saat manis tuh dlm novel ni, buat aku tersenyum bile ingat balik. Hehehe.

Anyway guys, kalo nk baca novel ni. Kena baca ngan khusyuk n teliti ya…pada aku rs rugi lak baca laju2… ahakss…


ps: ops tambahan... novel ini dah diadaptasikan ke layar movie.. ini website dia -> http://www.ayatayatcintathemovie.com/ adeh.. can't wait to watch the movie!!.. yehaaa... tp bile release ek :-?

No comments: