Nov 5, 2007

1957 : Hati Malaya

1957 : Hati Malaya


gambar drpd http://www.1957hatimalaya.com/index_bm.html
Sape dh tgk Hati Malaya?!! ME!.. ME!!.. yep.. friday night lepas aku tgk kt cineleisure damansara... patriotik nyer aku.. haha.. no lah.. tapi mmg plan nk tgk la.. sbb apa? sbb nk tgk camne dia summaries dan garapkan perjalanan malaysia dlm menuju kemerdekaan. aku xde la nk expect sgt cite ni best.. sbb mostly cerita2 berkaitan sejarah ni surely la membosankan.. huhu.. (kureng minat subjek sejarah masa SPM dulu.. tapi masa PMR suke gilerrr.. sbb cikgu dia best ahakss..)

ok.. dr start cerita hilang tamat.. totally TAK membosankan.. yess... bile tgk cerita ni.. apa yg aku bayangkan? hahaha.. buku rujukan sejarah PMR terbitan preston.. hahahaa.. sbb aku suka buku tuh.. even byk la yg tak relevan dlm silibus. ahaks.. apsal la ms aku exam dulu x kuarkan crite ni awal2.. kalo x sure lg score sejarah. hahaha.. tell you what? for those who never think to watch this movie.. better watch la.. x rugi seii.. aku sbg rakyat malaysia bangga dpt tonton movie nih.. huhu..

sepanjang crite ni.. aku tersentuh dan terharu dengan semangat perjuangan diorang utk memerdekakan malaya daripada british.. bergenang gk la ayer mata. kdg tu byk gk la dia selitkan shot screen video lama2. pd aku part tu mmg PATUT diletakkan. sbb apa?.. kita sbg generasi baru perlu tahu dan lihat sendiri keadaan sebenar yg berlaku pada waktu itu.

watak2 yg dilakonkan oleh maya karin, rusdi ramli, sh amani dan adlin aman ramli (waktu zaman kemerdekaan) mmg perlu ada.. yep.. mayb watak tu hanya fiskyen semata bg mencantikkan lg jalan cerita.. tp who knows.. mayb pd waktu itu mmg wujud konflik sebegitu. hanya mereka2 yg berada pada zaman itu sahaja yg tahu ;)..

setelah abih kuar tgk crite tuh.. apa yg dok terngiang2 kt otak aku.. bukan lagu2 ost dia tau.. hahaha.. dialog Tengku Abdul Rahman.. "Takpa laaaa..." (slang utara).. dgn slow motionnyerr.. hehehhe.. aku x sure la watak sebenar tengku tu sendrik dlm realiti. tp of coz la kan shuhaimi baba buat homework camne sikap Tengku tuh kan dlm realiti. dlm movie ni... watak tengku is so cool.. bukan cool yg macho tu tau.. haha.. tenang and tegas.. yep.. senyummmmmm jek... kalo org mengata dia.. dia kata... takpaaa laaaa.. (aku suka.. aku suke..haha). tapi bila berhadapan ngan british tegas gilerr... best2 :D

sepanjang crite tu ada diselitkan lagu tema tajuk Hati nyanyian siti nurhaliza. sedap2.. ada satu lagu lg.. aku x sure laa sape yg nyanyi.. penyanyi perempuan.. jenuh gk teka sepanjang crite tuh.. tapi x berjaya.. hahahha.. pun sedap gk.. anyway.. aku akan beli original ost Hati Malaya.. yep.. BELI ORIGINAl.. hehe.. tp dh kuar lum ek :-?



No comments: