Oct 17, 2007

Hari Raya

Rabu 10/10/07


Menganyam Daun Ketupat

hahaha this is my faveret part during preparation for raya. kalo x anyam ketupat rasa tak sah beraya tahun tuh. daun tu beli kt pasar ramadhan.. seikat rm3.. ada la dlm 70 helai.. kata adik tu la.. tp aku kira2 tak smpai pun.. huhu.. pehtu byk lak daun kecik2.. yg lebar pun ada gk.. tp lebar giler la plak.. hahhaha.. ada lak anyam ketupat giant nnt.. sure tak berapa sedap.

lepas solat magrib jek.. terus lepak depan tv sambil anyam ketupat.. hahaha.. sambil anyam sambil tgk tv.. hehe.. pada aku yg setahun sekali menganyam ketupat ni aku rasa senang gile la.. pejam mata pun leh siap.. aku cuma reti buat 4 jenis ketupat jek.. ketupat satay, ketupat bawang, ketupat pasar dan ketupat jantung.


asas anyam ketupat nasi

gambo kat bawah tu asas bagi keempat2 ketupat yg aku reti anyam. lepas tu kena la pepandai anyam mengikut jenis ketupat yg dikehendaki. dlm byk2 ketupat.. ketupat satay yg paling senang. cuma tambah 2 step jek selepas step asas. tapi org jarang buat la sbb isi nasi dia sikit je kang nnt.. membazir daun la plak. ketupat pasar dan ketupat bawang paling byk la org buat. ketupat jantung plak, jarang2 org tahu buat. ketupat tu abg ipar aku yg ajor.. lawa ketupat tuh.. cuma masalahnya.. susah nk masukkan beras plak nnt.. huhu..


ketupat jantung, ketupat satay n ketupat pasar




ketupat bawang

haha.. gambo yg ni plak aku anyam ketupat guna riben hijau.. oo yg ni sekadar hiasan. xleh wat masak.. aku nk letak kt cermin krete nnt.

anyam punya anyam.. mlm tuh gk siap sume.. hahaha.. ada la dlm 50 biji lebih.. cett.. tak sampai 70 pun. mana cukup beb.. nak buat munjung sedare mare lg.. adik beradik n sanak sedare lg.. huwaaa kena beli lg la nmpaknya.. anyway dlm seronok2 menganyam.. yg letihyer jenuh la nk mengisi beras nnt.. peh.. tugas tu paling membosankan.. lelebih lg kalo aku sorang yg kena buat.. huwaaaaa... masa nk isi beras tu kena pastikan anyaman ketupat tu kemas.. utk elak beras dr terkeluar ataupun ketupat tu terburai.. huhu..


opss.. belum boleh nk isi beras lagi.. sehari sebelum raya baru leh masukkan beras n masak ketupat tuh.. pe2 hal kena rendam dlm air dulu kelonsong ketupat tuh.. bagi daun tu lembut dan elak drpd rosak... rendam jgn x rendam.. huhu..



No comments: